Viruseptin

Istället för förkylning

Tips i förkylningstider: Så kan du motverka förkylning och influensa

Att åka på en virusinfektion i de övre luftvägarna lite då och då är helt normalt, men aldrig speciellt roligt. Om du har otur kan förkylningen eller influensan dessutom slå till vid sämsta möjliga tidpunkt, till exempel inför en viktig resa eller operation. Som tur är finns det flera enkla knep som både kan minska risken för att bli infekterad och lindra symptomen när förkylningen eller influensan är ett faktum.

Tips som kan motverka förkylning/influensa

  • Tvätta händerna med tvål ofta och länge. Noggrann handtvättning är extra viktigt före du äter och efter att du har varit på toaletten, snutit näsan eller befunnit dig på platser där virus gärna sprids, till exempel förskolan eller bussen.
  • Försök att inte peta dig själv i ansiktet, särskilt vid ögonen eller i näsan, med otvättade fingrar.
  • Undvik att träffa, eller åtminstone ha närkontakt med, personer som du vet är sjuka.
  • Se till att få tillräckligt med sömn på natten. Studier har visat att de som sover mindre än sju timmar per natt löper tre gånger större risk att bli förkylda jämfört med de som sover mer än åtta timmar.1
  • Ät varierat och vid behov, ta kosttillskott. Frukt och grönsaker innehåller mycket C-vitamin och antioxidanter som stärker immunförsvaret och håller slemhinnorna friska; fet fisk och berikade mejeriprodukter innehåller D-vitamin, som är mycket viktigt för regleringen av immunförsvaret. Vissa riskgrupper kan dessutom behöva tillskott av D-vitamin under det mörka vinterhalvåret.
  • Motionera regelbundet. Träning i lagom doser stärker immunförsvaret och motverkar mental stress, en av de bidragande orsakerna till förkylning.
  • Sluta röka. Rökning kan skada slemhinnorna och flimmerhåren som skyddar lungorna mot virus och bakterier, och kan även försvaga immunförsvaret.
  • Prova en virushämmande mun- eller nässpray. Produkter som kan hindra virus från att fästa på slemhinnan och därigenom motverka förkylning finns att köpa receptfritt på närmsta apotek.
  • Ta tillskott av naturläkemedlet echinacea. Studier har visat att echinacea har vissa antivirala egenskaper; dock krävs ganska stora doser och effekten är relativt liten.2 Observera att echinacea kan vara allergiframkallande för vissa.
  • Vaccinera dig mot säsongsinfluensa, särskilt om du tillhör en riskgrupp. Kombinera vaccinationen med en virushämmande nässpray för extra skydd.

Hindra infektionen från att spridas

Om du känner dig allmänt hängig och börjar få hosta, rinnsnuva eller ont i halsen är risken stor att du redan har fått en infektion. Då gäller det att fokusera på att behandla förkylningen och hindra den från att spridas vidare. Förkylningsvirus sprids i regel lätt och snabbt, särskilt de första dagarna, men med sunt förnuft och god hygien går det att minska risken för att göra andra sjuka.

Tips som kan förebygga spridning av förkylning/influensa

  • Tvätta händerna ofta och länge, minst 20 sekunder. Om du inte har tillgång till vatten går det bra att använda handsprit.
  • Hosta och nys i armvecket i stället för i handen.
  • Undvik närkontakt och att ta andra i hand. Virus smittar oftast genom direktkontakt eller genom att partiklarna sprids i luften på nära håll.
  • Använd engångshanddukar och pappersnäsdukar.

Referenser

  1. http://ww2.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11285
  2. https://www.cochrane.org/CD000530/ARI_echinacea-for-preventing-and-treating-the-common-cold